joi, 30 august 2012

Club de lectură în limbi străine - Piticoţii lingvişti au socializat



         Ieri, 29.08.2012, a avut loc la Ludoteca Secţiei pentru copii şi tineret a Bibliotecii Judeţene ,,Gh. Şincai’’, cea de-a VIII-a ediţie a Clubului de lectură pentru elevii din ciclul primar în limba germană. La această întâlnire au participat doamnele profesoare Lisa Otto şi Katharina Büscher, originare din Germania, cursanţi de la Şcoala de vară a Facultăţii de Litere, care a debutat săptămâna trecută, fiind organizată de Departamentul de franceză-germană, precum şi peste 20 de elevi de la diferite şcoli - Liceul Teoretic German "Friedrich Schiller", dar şi de la Liceul Teoretic "Onisifor Ghibu" şi Şcoala "Avram Iancu". Doamnele profesoare din Germania i-au antrenat pe copii la lectură şi discuţii pe baza textului „Guten Tag kleines Schweinchen", de Janosch, text ales şi pregătit cu ajutorul dnei lect. univ. dr. Veronica Buciuman, de la Departamentul de franceză-germană. Clubul de lectură este un parteneriat între Biblioteca Judeţeană "Gheorghe Şincai" Bihor şi Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea, prin prof. univ. dr. Magda Danciu. Scopul acestui program este promovarea lecturii în limbi străine în rândul elevilor din primele clase de studiu, dar şi stimularea creativităţii şi formarea deprinderii de a frecventa Biblioteca.
        Pe această cale dorim să le mulţumim celor două amfitrioane Lisa Otto şi Katharina Büscher, pentru prezenţa lor la această întâlnire cu copii de la şcoli din judeţul nostru, precum şi d-nei prof. univ. dr. Magda Danciu.

luni, 20 august 2012

Anunţ important!

Editia urmatoare a clubului de lectură în limba germana va avea loc miercuri, 29 august, ora 15;

Amfitrioni: doamnele Lisa Otto si Katharina Buscher - vorbitori nativi ai limbii germane; Vor fi invitati sa asiste si participantii adulti ai Scolii de vara in limba germana, cursuri desfasurate la Facultatea de Litere, din cadrul Universităţii din Oradea; Sunt invitaţi preşcolari şi şcolari care studiază această limbă în şcoală sau de plăcere.

Propuneri pt editiile urmatoare ale Clubului de lectură:
- Septembrie - editie in limba franceza (eventual cu invitati- vorbitori nativi)
- Octombrie (sau noiembrie) - editie in limba rom+maghiara (eventual 'Luceafarul' in cele doua limbi)
- Noiembrie (sau octombrie)- editie multilingva/'exotica' (studenti de la Facultatea de Medicina)
- Decembrie - concurs de lectura in limbi straine (text la prima vedere)

Etape:
- preinscrierea participantilor
- stabilirea si comunicarea unor reguli/criterii de evaluare si departajare + stabilirea unor categorii de varsta
- premii - carti oferite de sponsorul clubului de lectură- Libraria Gutenberg


luni, 6 august 2012

12 august - Ziua Internaţională a Tinerilor

În succesiunea generaţiilor, tineretul a reprezentat întotdeauna viitorul societăţilor umane. A construi viitorul optim înseamnă, înainte de toate, a modela generaţia tânără, a-i orienta paşii pe magistralele istoriei, a-i racorda potenţialul de generozitate şi creativitate la temperatura celor mai înălţătoare idealuri de adevăr şi frumuseţe. Ceea ce predomină în conştiinţa tineretului contemporan este sporirea interesului pentru valorile sociale revoluţionare, o stare de spirit contestatară faţă de ceea ce, într-o anumită societate, îl falsifică pe om, îl urâţeşte moral, îl frustrează de valorile omeniei, autenticităţii şi demnităţii. Tineretul din ziua de azi nu mai este ca şi tineretul de odinioară. E mai deschis spre nou, e mai rebel, mai emancipat, mai îndrăzneţ, e fără prejudecăţi, e mai ,,necioplit’’ din cauza educaţiei primite, precum şi a anturajelor pe care le frecventează. În ziua de azi, tinerii au alte preocupări. Internetul reprezintă o preocupare de bază a multor tineri, unde pot împărtăşi multe lucruri legate de viaţa lor, unde pot socializa, unde se pot relaxa accesând tot felul de site-uri cu jocuri.
Există, desigur, şi stări de derută care, de fapt, nu se datorează unor conflicte fatale între generaţii, ci unor nedrepte întocmiri sociale care provoacă o adevărată criză de încredere. Prin urmare, o societate bolnavă produce, parţial, şi un tineret bolnav şi o societate care nu mai crede în viitor, nu mai crede nici în tineret. Dar tineretul are nevoie de ideal, are nevoie de adevăr, are nevoie de aspiraţii şi sentimente frumoase, de ceva în care să creadă, aşa cum un însetat, în deşert, are nevoie de apă. În ceea ce priveşte vârsta omului, la cei mai mulţi oameni există un decalaj între vârsta fiziologică, cea mentală, emotivă şi educaţională. Sunt indivizi care ,,nu-şi arată vârsta’’, după cum alţii ,,se trec înainte de vreme’’. Copilăria şi tinereţea ne apar ca stadii a căror ordine, succesiune este constantă şi care pot fi uşor definite prin câteva trăsături esenţiale, dar care au adesea un caracter static, stereotip, exterior.
Astfel, tinereţea desemnează cea mai importantă perioadă de acumulare şi dezvoltare pe care o parcurge individul, pe plan fizic, psihic şi social, de la încheierea copilăriei şi debutul pubertăţii până la maturizarea deplină. Gândirea tânărului atinge, încă din ultima parte a adolescenţei, stadiul inteligenţei reflexive, devine critică şi meditativă. Este perioada când tânărul îşi formează puncte de vedere personale şi ,,filosofează’’. De asemenea, tot acum creşte capacitatea de a lua decizii, de autoconducere şi autoeducare, iar voinţa devine mai fermă şi mai puternică. Tânărul trăieşte intens evenimentele vieţii, simte nevoia angajării şi participării sociale utile, viaţa sa sentimentală se dezvoltă în profunzime, tânărul devenind deosebit de sensibil şi selectiv.
Totodată, tinereţea este şi vârsta marilor performanţe şi realizări, în toate domeniile de activitate, a unor valoroase idei, proiecte, creaţii şi descoperiri. Tinereţea este o perioadă de puternică expansiune, transformare şi maturizare a personalităţii, trebuie abordată din toate dimensiunile şi sub toate aspectele sale. În structura de conţinut a personalităţii tânărului, dragostea şi munca ocupă un loc central, iar aspiraţiile lui sunt puternic orientate spre autorealizare, fericire şi independenţă. Vigoarea fizică şi intelectuală, dublate de aptitudini şi de un randament superior în muncă, dau tânărului un sentiment de plinătate şi de stăpânire perfectă a propriilor forţe, precum şi posibilităţi angajate în lupta pentru realizarea scopurilor propuse.