Sursa: https://www.123rf.com/photo_47650185_ stickman-illustration-of-kids-using-computers.html |
Începând cu anul 2003 (România s-a alăturat acestei iniţiative în anul 2008) în foarte multe ţări ale lumii se sărbătoreşte Ziua Siguranţei pe Internet, în prima marţi din luna februarie.
Ea este marcată, în general, prin stabilirea unei teme de interes larg care patronează activităţile organizate cu această ocazie. Spre exemplu, la noi, se organizează un concurs naţional de proiecte multimedia pe această temă şi o conferinţă de presă în cadrul căreia sunt premiaţi câştigătorii.
Totul în colaborare cu INSAFE - European Internet Safe Network.
Accentul se pune pe siguranţa copiilor şi adolescenţilor în raport cu utilizarea tehnologiei digitale şi a resurselor aproape nelimitate pe care Internetul le pune la dispoziţie.
Internet înseamnă atât reţeaua de computere interconectate la nivel global, cât şi un mediu de comunicare în masă, în care informaţia şi serviciile circulă neîntrerupt.
Internet înseamnă atât reţeaua de computere interconectate la nivel global, cât şi un mediu de comunicare în masă, în care informaţia şi serviciile circulă neîntrerupt.
Provocările, în acest sens, sunt legate de asigurarea protecţiei datelor personale, securizarea imaginii şi demnităţii persoanei în spaţiul virtual, managementul accesului la materiale neconcordante cu nivelul de vârstă şi de dezvoltare psiho-emoţională a copiilor şi adolescenţilor, controlul fenomenului de bulling (orice tip de agresivitate şi lezare a integrităţii persoanei) şi, desigur, de asigurarea selecţiei materialelor online pe criterii de calitate, necesitatea unei utilizări raţionale, limitate a internetului, conforme cu necesităţile reale ale copilului, controlul parental, ş.a. În parte, problematica stă sub semnul conştientizării de către adulţi şi copii a posibilelor efecte nefaste ale utilizării neraţionale ale internetului.
Dintre acestea, specialiştii menţionează riscul adicţiei de calculator, asemănătoare cu alte tipuri de dependenţe. Copiii care accesează jocuri pe calculator sunt expuşi dezvoltării dependenţei şi de jocurile de noroc, poker, loterie, etc.
Vârsta cognitivă, insuficienta experienţă de viaţă, dar şi un anumit teribilism specific vârstei nu permit conştientizarea pericolelor încărcării unor date personale, imagini, etc. în mediul online, de unde şi numărul mare de semnale care arată gradul de expunere la pericole precum utilizarea de către terţi a acestor date şi imagini în scopuri imorale sau ilegale, denigrarea şi critica pe criteriul aspectului fizic, a nivelului de instruire şi intelectual, a bunurilor deţinute, ameninţările, racolarea/orientarea interesului copilului spre activităţi, grupuri/reţele a căror interese se situează înafara legii, ş.a.m.d.
Acordarea unui timp îndelungat interacţiunii cu calculatorul poate avea repercursiuni serioase asupra dezvoltării abilităţilor sociale ale copiilor şi tinerilor, asupra percepţiei realităţii, calităţii somnului, dezvoltării fizice armonioase (scolioze, cifoze, obezitate), performanţelor şcolare, etc.
În realitate, confruntarea cu acest tip de probleme pune faţă în faţă copii, părinţi, psihologi, pedagogi, medici sau terapeuţi.
Spre exemplu, în China funcţionează multe clinici în care se tratează adicţia de calculator şi problemele conexe şi rezultatele sunt că peste 70% dintre cei care părăsesc centrele de recuperare reînvaţă să folosească timpul şi abilităţile proprii.
Desigur, într-o zi a siguranţei pe internet se discută şi despre utilizarea calculatorului în general, dar mai ales despre utilizarea Internetului.
El este sursă şi mijloc de informaţie, loc de socializare şi recreere, loc de stocare a informaţiilor, bază de date.
Fiind un mijloc, poate cel mai important lucru care trebuie precizat în contextul siguranţei este faptul că este nevoie să fim NOI cei care îl manipulăm, îl folosim şi să evităm să ne lăsăm acaparaţi, graniţa fiind una foarte fragilă.
Pentru copiii noştri, decizia trebuie luată împreună, având grijă ca interesele copilului să primeze, sub aspectul sănătăţii fizice şi psiho-emoţionale, a libertăţii şi demnităţii, a respectării sferei vieţii private, a integrării şi relaţiilor sociale, etc. Implicaţiile nu sunt puţine, deciziile nu sunt uşoare, confruntarea este aproape inevitabilă.
Dintre acestea, specialiştii menţionează riscul adicţiei de calculator, asemănătoare cu alte tipuri de dependenţe. Copiii care accesează jocuri pe calculator sunt expuşi dezvoltării dependenţei şi de jocurile de noroc, poker, loterie, etc.
Vârsta cognitivă, insuficienta experienţă de viaţă, dar şi un anumit teribilism specific vârstei nu permit conştientizarea pericolelor încărcării unor date personale, imagini, etc. în mediul online, de unde şi numărul mare de semnale care arată gradul de expunere la pericole precum utilizarea de către terţi a acestor date şi imagini în scopuri imorale sau ilegale, denigrarea şi critica pe criteriul aspectului fizic, a nivelului de instruire şi intelectual, a bunurilor deţinute, ameninţările, racolarea/orientarea interesului copilului spre activităţi, grupuri/reţele a căror interese se situează înafara legii, ş.a.m.d.
Acordarea unui timp îndelungat interacţiunii cu calculatorul poate avea repercursiuni serioase asupra dezvoltării abilităţilor sociale ale copiilor şi tinerilor, asupra percepţiei realităţii, calităţii somnului, dezvoltării fizice armonioase (scolioze, cifoze, obezitate), performanţelor şcolare, etc.
În realitate, confruntarea cu acest tip de probleme pune faţă în faţă copii, părinţi, psihologi, pedagogi, medici sau terapeuţi.
Spre exemplu, în China funcţionează multe clinici în care se tratează adicţia de calculator şi problemele conexe şi rezultatele sunt că peste 70% dintre cei care părăsesc centrele de recuperare reînvaţă să folosească timpul şi abilităţile proprii.
Desigur, într-o zi a siguranţei pe internet se discută şi despre utilizarea calculatorului în general, dar mai ales despre utilizarea Internetului.
El este sursă şi mijloc de informaţie, loc de socializare şi recreere, loc de stocare a informaţiilor, bază de date.
Fiind un mijloc, poate cel mai important lucru care trebuie precizat în contextul siguranţei este faptul că este nevoie să fim NOI cei care îl manipulăm, îl folosim şi să evităm să ne lăsăm acaparaţi, graniţa fiind una foarte fragilă.
Pentru copiii noştri, decizia trebuie luată împreună, având grijă ca interesele copilului să primeze, sub aspectul sănătăţii fizice şi psiho-emoţionale, a libertăţii şi demnităţii, a respectării sferei vieţii private, a integrării şi relaţiilor sociale, etc. Implicaţiile nu sunt puţine, deciziile nu sunt uşoare, confruntarea este aproape inevitabilă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu