vineri, 26 februarie 2016

1 Martie, mărțișor


Ieri, 25 februarie 2016, în holul secției de împrumut carte pentru copii și tineret, s-a organizat o expoziție tematică dedicată mărțișorului, prilej cu care au fost expuse câteva din lucrările cele mai reprezentative ale copiilor de la diferite școli din județ.

joi, 25 februarie 2016

Invitaţie în lumea farselor

     Astăzi vă invit din nou să pătrundem în universul şcolii, mai bine spus în lumea năzdrăvăniilor specifice copilăriei şi care se leagă inevitabil de şcoală, pentru că, nu-i aşa, petrecem o mare parte dintr-o zi la şcoală. Şi apoi cei mai buni prieteni ni-i găsim tot printre colegi, lor le povestim despre jocurile preferate sau telefonul pe care ni-l dorim, deci, să vi-i prezint pe cei doi prieteni în devenire de la şcoala din Valea Ionii.
     Numele lor sunt Miles Murphy şi Niles Sparks. Ei sunt personajele principale ale cărţii  "Cei doi teribili", scrisă de Mac Barnett şi de Jory John şi apărută la editura Arthur în anul 2015. Povestea lui Miles care se mută împreună cu mama lui în Valea Ionii, o localitate în care creşterea vacilor reprezenta o tradiţie, se desfăşoară în mare parte în şcoala în care acesta este înscris după mutare. 
    Miles consideră că ceea ce-l diferenţiază de alţi elevi de vârsta lui şi-l face special este abilitatea de-a face farse. Da, el are chiar un caiet special în care şi le notează.
      La şcoala din Valea Ionii îl cunoaşte pe Niles, un alt elev pasionat de farse. Stilul în care le pun la cale şi atitudinea de după momentul farselor îi diferenţiază, aşa că durează ceva timp până cei doi vor forma echipa celor doi teribili. 
    Directorul Latră asistă neputincios la desfăşurarea evenimentelor, fiind o victimă sigură şi destul de ignorantă.
      Citiţi cartea şi bucuraţi-vă de bătălia farselor!

marți, 23 februarie 2016

Dragobetele - sărbătoarea iubirii la români

Dragobetele a reprezentat zeul dragostei și bunei dispoziții, fiind numit și Cap de Primăvară sau Cap de Vară. Până la jumătatea sec. XX, Dragobetele a fost sărbătorit în mediul rural pe diferite date: 24 sau 28 februarie, 1 sau 25 martie. Fetele și feciorii, adunați în cete, mergeau la pădure pentru a culege primele flori de primăvară. După culesul florilor, la prânz, urma jocul ,,zburătorit'': fetele fugeau spre sat, iar flăcăii încercau să le prindă, pentru a le fura un sărut. Astfel, se punea bazele logodnelor, care erau apoi anunțate familiilor. 
Modul de a sărbători Dragobetele este diferit de la o regiune a țării la alta: petreceri în aer liber, dansuri, jocuri, discuții în jurul focului, săruturi, logodne simbolice. Există, de asemenea, obiceiul de-a dărui persoanei iubite cadouri simbolice, flori și mesaje de iubire.
Tot în această zi, băieții n-au voie să necăjească fetele și nici să se angajeze în gâlcevi, deoarece astfel vor avea parte de o primăvară cu ghinion și un an deloc bun. Curățenia este permisă, fiind considerată aducătoare de spor și prospețime. Nu ai voie să plângi de Dragobete, întrucât se spune că lacrimile care curg în această zi sunt aducătoare de necazuri și supărări în lunile care vor urma.

luni, 22 februarie 2016

Vizită


Vineri, 19 februarie 2016, la ora 13:00, secția de împrumut pentru copii și tineret, a fost gazda elevilor de la Școala Gimnazială ,,N. Bălcescu'', însoțiți de dna prof. Tăut Stela. După scurta prezentare a secției care li s-a făcut, bibliotecarele de la secție le-a oferit și câteva informații cu privire la noul concurs de lectură pe care l-am derulat recent, intitulat ,,Cele mai frumoase trei cărți''. Copiii s-au arătat foarte interesați de acest concurs și au promis că vor reveni și se vor înscrie.



140 de ani de la nașterea sculptorului român Constantin Brâncuși

     În data de 19 februarie 2016 s-au împlinit 140 de ani de la nașterea sculptorului român Constantin Brâncuși. 
    Statul român a stabilit printr-o lege votată anul trecut ca această zi să fie zi națională, iar cu această ocazie autoritățile și instituțiile publice și de cultură să poată finanța, organiza și desfășura manifestări închinate vieții și activității lui Brâncuși. O compensație pentru marginalizarea sculptorului de către regimul comunist, lucru care i-a provocat suferință - o suferință exprimată prin cuvintele: ”Mor cu inima tristă, pentru că nu mă pot întoarce în țara mea”. 
  Născut la Hobița în 19 februarie 1876, marele sculptor parcurge un traseu profesional și de devenire personală marcat de eforturile de creație și de întâlnirile cu oameni și curente artistice deosebite. 
    Lui îi aparține următoarea afirmație: ”Suferințele îl întăresc pe om și sunt mai necesare decât orice plăcere pentru formarea unui mare caracter”.
    Sculptează în lemn de stejar sau castan opere pe care apoi le transpune în marmură sau bronz. Cele mai cunoscute opere sunt cele care fac parte din Ansamblul monumental de la Târgu-Jiu - ”Coloana Infinitului”, ”Masa tăcerii, ”Poarta sărutului”- , dar și ”Domnișoara Pogany” sau ”Măiastra”. 
      A iubit sculptura și și-a pus puterea de creație în slujba ei. A iubit pământul românesc și tradițiile poporului român inspirându-se din motivele populare românești în opera sa și fiind el însuși o sursă de inspirație pentru români prin realizările și dorința sa continuă de ascensiune spirituală.
     Biblioteca Județeană ”Gheorghe Șincai" a găzduit în 19 februarie de la ora 12,00 un eveniment dedicat memoriei marelui sculptor în holul polivalent. A avut loc vernisajul expoziției ”Lemn-Pământ-Fier. Conexiuni primitive” a sculptorului Horia Șerban pe fondul muzicii gorjene interpretate de artista Oana Lianu și cu participarea actorului George Voinese, care a introdus auditoriul în lumea ideilor brâncușiene.
      Puteți vizita expoziția până pe data de 9 martie 2016.

marți, 16 februarie 2016

Expoziție: Frații Grimm

În luna februarie, secția copii și tineret i-a sărbătorit și pe frații Grimm, prilej cu care, am organizat o expoziție ce cuprinde date biografice despre cei doi autori.


Jacob Ludwig Carl Grimm (n. 4 ianuarie 1785 – d. 20 septembrie 1863) și Wilhelm Carl Grimm (n. 24 februarie 1786 d. 16 decembrie 1859) s-au născut în orașul Hanau situat în apropiere de Frankfurt, Germania, într-o familie cu nouă copii, dintre care au supraviețuit doar șase: Jacob, Wilhelm, Carl Friedrich Grimm (1787-1852), Ferdinand Philipp Grimm (1788-1844), Ludwig Emil Grimm (1790-1864) și Charlotte (Lotte) Amalie Grimm (1793-1833). Părinții lor erau Philipp Wilhelm Grimm, jurist, și Dorothea Grimm, născută Zimmer, fiica unui consilier orășenesc din Kassel. Familia Grimm era originară din Regatul Saxoniei, bunicii fraților Grimm fiind de confesiune reformată.
Cei doi frați și-au petrecut anii copilăriei în orașele germane Hanau și mai apoi Steinau. Moartea tatălui în 1796, când Jacob era în vârstă de unsprezece ani, iar Wilhelm zece, a adus o sărăcie lucie pentru familie și i-a afectat pe frați pentru mulți ani.
Jacob Grimm și fratele său Wilhelm Grimm, au fost folcloriști, lingviști, filologi, doctori în drept, cunoscuți în toată lumea pentru colecția de basme publicată în două volume, care conține, printre altele, Albă ca zăpada, Croitorașul cel viteaz, Cenușăreasa, Scufița roșie și Hansel și Gretel (primul volum a apărut în 1812, iar al doilea volum în 1814). Poveștile scrise de cei doi frați au încântat copilăria multor generații, devenind pretexte cuceritoare pentru diverse ecranizări și dramatizări. Frații Grimm și-au adus contribuția la formarea limbii germane, în special prin dicționarul Deutsches Wörterbuch (Cartea cu cuvinte germane) pe care l-au scris împreună și prin prima carte de fonetică/fonologie a limbii germane, Legea lui Grimm, scrisă doar de Jacob. Dicționarul Fraților Grimm avea 33 de volume și cântărea 84 kg.
Au urmat cursurile Universității din Marburg unde istoricul și juristul Friedrich von Savigny le-a aprins interesul pentru filologie și studii germanice - un domeniu în care sunt considerați a fi pionieri - și în acelaș timp le-a dezvoltat o curiozitate pentru folclor, care a crescut într-o pasiune de o viață pentru culesul basmelor germane.
La 20 decembrie 1812 Frații Grimm au publicat primul volum din colecția de basme Kinder- und Hausmärchen (Povești pentru copii și familie), conținând 86 de povești; al doilea volum, conținând alte 70 de povești, a apărut în 1814.
Frații Grimm publică la Berlin, primul volum de ,,Povești’’ pentru copii. Descoperind bogăția limbii vechi, cei doi filologi realizează gramatica, istoria și dicționarul limbii germane. Basmele lor reprezintă o expresie desăvârșită a creației naționale, în ele fiind evidente reminiscențe mitice străbune. Popularitatea poveștilor culese de frații Grimm a rămas intensă mult timp după dispariția lor fizică. Acestea pot fi citite în mai mult de 100 de traduceri și au fost adaptate de cineaști precum Lotte Reiniger, și Walt Disney, cu filmele Albă ca zăpada și cei șapte pitici ("Snow White and the Seven Dwarfs") și Frumoasa din padurea adormită” ("Sleeping Beauty"), printre altele. Spre mijlocul secolului XX poveștile au fost folosite în scopuri propagandiste de către cel de-al Treilea Reich. Mai târziu, în același secol, psihologi precum Bruno Bettelheim au reafirmat valoarea basmelor fraților Grimm, în ciuda cruzimii și violenței din versiunile originale ale unora dintre basme (ce au fost de atunci adaptate în acest sens).

Frații Grimm, subliniind caracterul național al folclorului, recunoșteau fondul comun al basmelor popoarelor indoeuropene.  Colecția de Povești din 1812 1822 (3 volume), s-a răspândit în toată lumea. 

luni, 15 februarie 2016

Invitație la lectură


   Născut în 1943 în Hertfordshire (Marea Britanie), Michael Morpungo este autorul mai multor cărți pentru copii, unele dintre ele fiind puse în scenă sau transformate în film. Este și cazul romanului Calul de război, publicat pentru prima dată în 1982.
  Această poveste emoționantă este spusă prin intermediul personajului central - calul Joey. Era doar un mânz când a fost cumpărat de un fermier bețivan. Cu fiul acestuia, Albert, Joey învață să se lase călărit, să are pământul și să aprecieze prietenia. 
    În contextul izbucnirii Primului Război Mondial, Joey este vândut de tatăl lui Albert. Este un moment dramatic pentru prietenia celor doi pentru că Albert nu are vârsta potrivită pentru a fi înrolat. Perioada războiului îi aduce un prieten nou, Topthorne, calul căpitanului Stewart. 
  Povestea transmite un puternic mesaj. Pentru Joey, care nu are nicio naționalitate, oamenii sunt așa cum sunt, fără să existe vreo deosebire de rasă, naționalitate, limbă sau alt criteriu. Singurul lucru care-i diferențiază este comportamentul lor.
    Joey este un cal curajos, inteligent și unic, admirat pentru personalitatea, voința și puterea morală de care dă dovadă. Astfel,  înzestrat  cu aceste atribute (mai degrabă umane), el reușește să supraviețuiască numeroaselor provocări cu care se confruntă în timpul războiului.
        Deși a avut și stăpâni buni, inima îi tânjește după Albert, la al cărui fluierat reacționează cu toată ființa. Atașamentul este reciproc, căci Albert nu va renunța să-l caute, iar reîntâlnirea lor se petrece pe parcursul unei scene extraordinare. 
     O carte care se citește cu sufletul la gură, o carte despre oameni și război, despre prietenie și loialitate, speranță și valoarea ei în contexte tragice precum războiul.



joi, 11 februarie 2016

Expoziție: Valentine's Day




În această lună, pe data de 14 februarie sărbătorim ,,Ziua Internațională a Îndrăgostiților'', prilej cu care, noi, cei de la secția copii și tineret, am organizat o expoziție pentru a marca această zi deosebită și atât de așteptată de tinerii din întreaga lume.
                                                 

Aniversările lunii februarie: ,,Ziua Internațională a Îndrăgostiților''


Valentine's Day - tradiții și obiceiuri

Pe 14 februarie se comemorează Sfântul Valentin, considerat, potrivit legendelor, patronul îndrăgostiților. De la Sfântul Valentin s-a încetățenit o legendă controversată. Există multe controverse legate de această sărbătoare a îndrăgostiților. Legendele spun că Sfântul Valentin a fost un preot. Cel mai des circulă povestea unui preot creștin care a trăit în timpul împăratului roman Claudius al II-lea. Împăratul roman considera că bărbații romani nu doreau să meargă la luptă pentru că doreau să stea acasă cu soțiile și copiii lor. În consecință, Claudius a decis ca niciunul dintre soldații din Roma să nu se mai poată căsători. Valentin, care era un preot creștin, credea că dreptul oamenilor de a sa căsători era dat de Dumnezeu, iar Claudius nu avea dreptul de a-l interzice. Valentin a căsătorit în secret cupluri, motiv pentru care a fost întemnițat și spânzurat la 14 februarie 270. Potrivit unei alte legende, Valentin, în timp ce se afla la închisoare, s-a îndrăgostit de fiica paznicului închisorii, care obișnuia să-l viziteze în timpul detenției. Înainte de a muri, Valentin i-ar fi trimis acesteia o scrisoare, pe care a semnat-o "De la al tău Valentin", expresie care se folosește și astăzi.
Tradiții practicate și astăzi: 
Încă din anul 1800 a rămas tradiția trimiterii felicitărilor, moment când au fost confecționate primele felicitări de Sfântul Valentin. Confecționate din dantelă și satin, felicitările aveau mesaje scrise de mână. După sute de ani, încă se trimit felicitări de Ziua Îndrăgostiților, iar acestea conțin simboluri ale iubirii precum trandafiri roșii, inimioare sau cupidoni. Felicitările sunt trimise atât persoanelor iubite, cât și celor pe care îi iubim în secret. 
         În Danemarca, bărbații scriu o scrisoare cu câteva versuri de dragoste, dar nu o semnează decât cu puncte (câte un punct pentru fiecare literă a prenumelui bărbatului). Dacă femeia care primește scrisoarea ghicește prenumele, este recompensată cu un ou de Paște, anul următor. Mult mai des întâlnită de Sfântul Valentin este tradiția schimbului de cadouri între iubiți. Cu această ocazie se dăruiesc, cel mai adesea, flori și ciocolată. În trecut, în Wales se dăruiau linguri sculptate în lemn sau lacăte și chei, ca simbol al găsirii iubirii, cu mesajul "Tu îmi deschizi inima". Ba mai mult, în unele zone copiii interpretează cântece care au legatură cu această zi, după care primesc bomboane, fructe sau bani. Un alt obicei se referă la întâlnirile deosebite care au loc în această zi. De la cina romantică a îndrăgostiților până la numeroase petreceri atât pentru cei care și-au găsit perechea, cât și pentru cei singuri, Sfântul Valentin este considerat un prilej de întâlnire și voie bună. În tradiția anglo-saxonă, în ziua Sfântului Valentin, păsările își aleg perechea. De aici, oamenii au făcut mutația la găsirea unei jumătăți. Se spune că prima pasăre pe care o va vedea o fată în această zi îi va prevesti cu ce bărbat se va căsători. Dăcă va vedea o mierlă, destinul îi va aduce un preot. Dacă va vedea un măcăleandrul, atunci fata va avea parte de un marinar. Păsările cu pene galbene sunt simbolul unui bărbat bogat, vrabia unui fermier, păsările cu pene albastre unui barbat vesel, porumbelul unui bărbat iubitor. Dacă fata va vedea în ziua de 14 februarie o ciocănitoare, tradiția spune că va rămâne nemăritată. Fetele nemăritate trebuie, în noaptea de 14 februarie, să înconjoare biserica de 12 ori, pentru a-și visa ursitul. 
      Alte tradiții susțin că cine a găsit o mănușă de Valentine's Day, cu siguranță cel sau cea care a pierdut-o îi va fi sot/soție. De asemenea, primul nume de bărbat pe care o fată îl aude în ziua de 14 februarie va fi numele viitorului său soț. Dincolo de tradițiile cu legătură directă la îndrăgostiți, în ziua de Sfântul Valentin, cei care lucrează la construirea unei biserici spun rugăciuni și se spovedesc. În dimineața acestei zile, se pune agheasma în apă, pentru ca toate animalele de casa să bea din ea, iar dacă Sfântul Valentin pică lunea, gospodarii nu pun cloșca în nicio zi de luni de peste an. Superstițioșii aleg să mănânce o singură dată în această zi și nu gătesc cu grăsime, pentru a fi tot anul supli.
       În Japonia, spre exemplu, pe 14 februarie femeile sunt cele care oferă cadouri bărbaților, de obicei, ciocolată. Tipul ciocolatei oferite depinde de natura relației. Astfel, giri-choko (ciocolată normală, oferită "din obligație") este oferită șefilor, colegilor și prietenilor apropiați, pe când honmei-choko (ciocolată fină, de calitate superioară) este pentru iubit, logodnic sau soț. O lună mai târziu, pe 14 martie, cadourile iau ruta inversă. De așa-zisa Zi Albă, bărbaților le revine datoria de a dărui ceva femeilor. Pentru această zi, există și preparate specifice: bezele și ciocolata albă. 
       În Slovenia, Ziua Îndrăgostiților se numește Ziua Iubirii și se aniversează pe 12 martie. Potrivit legendei, Sfântul Valentin ajută la creșterea plantelor și florilor. Se spune că această zi este cea mai bună pentru a se da startul muncii pe podgorii și la câmp. În Țara Galilor, ziua iubirii este 25 ianuarie. Atunci galezii îl comemoreaza pe Sfântul Dwynwen, patron al îndrăgostiților.    
        În Franța, 14 februarie era "loteria dragostei". Femeile și bărbații singuri trebuiau să strige către cel care urma să-i devină pereche, în fața casei acestuia. Cei care erau respinși de potențialul partener reveneau a doua zi, în același lor, și ardeau fotografiile cu cel care nu l-a dorit. Obiceiul a fost interzis de Guvernul de la Paris între timp.
    În Danemarca și Norvegia, Ziua Îndrăgostiților este numită Valentinsdag, dar nefiind considerată o sărbătoare foarte importantă, puțini sunt cei care-și amintesc de această zi și o petrec alături de cel drag.
      În Columbia, iubirea este sărbătorită în a treia zi de vineri și cea de-a treia zi de sâmbătă ale lunii septembrie. Festivitatea  poartă numele de Ziua Prietenului Secret, iar în această zi, fiecare locuitor își alege un prieten căruia îi face un cadou secret.
     În Brazilia, ziua iubirii se celebrează pe 12 iunie, cu o zi înaintea zilei Sfântului Anton, protectorul căsătoriei.
      În Germania, a devenit deja o obișnuință ca tânărul să vină la iubita lui cu un buchet de trandafiri.
      În Italia, pe 14 februarie are loc Festivalul Primăverii. Totul se petrece în aer liber, se ascultă muzică și se citesc poezii. În Torino, tinerii obișnuiesc să-și anunțe logodna în această zi.
        În România, sărbătoarea tradițională a îndrăgostiților este Dragobete, care se sărbătorește pe 24 februarie. În trecut, fetele și flăcăii se îmbrăcau de sărbătoare și se întâlneau în fața bisericii. Apoi plecau să caute, prin păduri și lunci, flori de primăvară. Pe dealurile din sat se aprindeau focuri, iar  fetele și băieții stăteau și vorbeau în jurul lor. La ora prânzului, fetele se întorceau în sat alergând, obicei numit zburătorit, urmărite de câte un băiat căruia îi căzuse dragă. Dacă băiatul era iute de picior și o ajungea, iar fata îl plăcea, îl săruta în văzul tuturor. Sărutul acesta semnifica logodna celor doi pentru un an, sau chiar pentru mai mult, Dragobetele fiind un prilej pentru a-ți afișa dragostea în fața comunității.

vineri, 5 februarie 2016

Ziua Siguranței pe Internet

Ziua Siguranţei pe Internet este aniversată în Uniunea Europeană în luna februarie a fiecărui an. Safer Internet Day s-a transformat într-un eveniment global, în cadrul căruia milioane de utilizatori din peste o sută de ţări promovează utilizarea raţională a resurselor web şi a telefoanelor mobile, mai ales în rândul copiilor şi adolescenţilor.
Ziua Siguranței pe Internet este un eveniment de anvergură europeană, desfășurându-se anual în luna Februarie, sub egida rețelei europene “INSAFE” – European Safer Internet Network în cadrul programului Safer Internet Plus al Comisiei Europene.
Ziua Siguranței pe Internet are ca scop promovarea utilizării într-un mod mai sigur și responsabil a tehnologiei on-line și a telefoanelor mobile, mai ales de către copii și adolescenți, precum și conștientizarea și educarea acestora asupra pericolelor navigării nesupravegheate pe Internet.
Pentru a marca această zi, poliţiştii de proximitate, împreună cu cei de prevenire a criminalităţii vor susţine sesiuni de informare a elevilor din unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţ, în legătură cu utilizarea responsabilă a internetului şi cu evitarea pericolelor existente în mediul virtual.
Susținută la nivel european de către organizația INSAFE și de Directoratul General pentru Media și Societatea Informatică al Comisiei Europene, Ziua Siguranței pe Internet a atins un grad global de participare, conștientizare și acoperire media, aflându-se în continuă creștere. Ajunsă la ediția a X-a, Safer Internet Day, va avea loc pe data de 5 Februarie și va fi sărbătorită în aproximativ 65 de țări din întreaga lume. Tema acestei ediții este: “Connect with respect!” (“Conectează-te cu respect!”) și vizează necesitatea stabilirii unei etichete general acceptată privind navigarea pe Internet.
Va fi promovat Hotline-ul  Safernet.ro  care vizează  crearea unui mediu online mai sigur pentru copii şi tineri, în contextul creşterii numărului de imagini pornografice cu copii în mediul virtual, dar şi al altor conţinuturi ilegale (pornografia adultă accesibilă minorilor, instigarea la discriminare, transmiterea de comunicări electronice nesolicitate – SPAMURI) sau dăunătoare (violenţă extremă, consum de droguri etc.).
Şi părinţii trebuie să fie bine informaţi despre serviciile pe care le oferă telefonia mobilă (apelurile de voce, SMS-uri, MMS-uri, schimbul de imagini foto şi video, accesul la Internet) pentru a fi capabili să îşi îndrume copiii în privinţa modului în care să utilizeze în mod adecvat şi sigur telefonul mobil, dar şi să decidă ce servicii să permită copiilor să utilizeze.  În România, evenimentul Ziua Siguranței pe Internet este organizat și promovat de Consorțiul Sigur.info format din Organizația Salvați Copiii România, ca și Coordonator național al proiectului, Positive Media și Focus – Centrul Român pentru Copii Dispăruți și Exploatați Sexual.
Cu ocazia Zilei Siguranței pe Internet și în contextul creşterii numărului copiilor care accesează Internetul, de pe dispozitive tot mai diverse, fapt ce îi expune tot mai mult comportamentelor periculoase în mediul online, Asociația Națională pentru Securitatea Sistemelor Informatice publica Studiul ”Utilizarea Internetului în cadrul familiei” realizat de Organizația Salvați Copiii România.
Cu toate că internetul, dispozitivele utilizate pentru a-l accesa şi serviciile disponibile în prezent nu au fost create în mod specific pentru a fi utilizate de copii, cercetările arată că aceştia din urmă devin utilizatori din ce în ce mai importanţi. Copiii constituie deci un grup specific, care necesită o atenţie deosebită: modul în care ei se comportă astăzi online va contribui la definirea lumii digitale de mâine. Copiii au nevoi şi vulnerabilităţi specifice, iar aceste diferenţe trebuie să fie recunoscute.
Internetul şi TIC oferă copiilor o gamă largă de posibilităţi, de la jocuri, studiu, inovare şi creaţie, comunicare, exprimare, colaborare şi angajare în societate, până la o mai bună conştientizare a lumii în care trăiesc, dezvoltarea de competenţe esenţiale şi exercitarea propriilor drepturi.
Responsabilizarea şi educaţia trebuie consolidate, însă ele trebuie totodată susţinute prin măsuri de protecţie. Acest lucru este necesar deoarece copiii nu conştientizează întotdeauna riscurile potenţiale cu care se confruntă online şi/sau consecinţele potenţiale ale acţiunilor lor. Cu toate acestea, expunerea copiilor la comportamente sau conţinuturi prejudiciabile poate conduce la experienţe traumatizante în mediul online sau la riscuri în lumea offline.
Prin urmare, este necesar să se pună în aplicare măsuri care să-i pună pe copii la adăpost de contactul cu astfel de conţinuturi sau comportamente, măsuri care să privească:
-         -  Parametri de confidenţialitate adecvaţi vârstei
-          - Disponibilitatea şi utilizarea sporită a controlului parental
-         -  Utilizarea mai largă a clasificării pe categorii de vârstă şi de conţinut

-          - Publicitatea şi cheltuielile excesive online

joi, 4 februarie 2016

Modalităţi de valorizare a jocului scenic>Parteneriat strategic între şcoli „Valuing play”


Joi și vineri (28-29 ianuarie 2016), la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 din Oradea s-a desfășurat prima întâlnire transnațională din cadrul parteneriatului strategic între şcoli „Valuing play" (,,Valorizarea jocului scenic").La reuniunea de la Oradea au participat directorii și coordonatorii de proiect ai instituțiilor partenere: SIA ,,Skolmeistars" privata pirmsskolas izglitibas iestade ,,Mazins ka jura", Riga, Latvia - instituția coordonatoare, Arita Lauka - director, Aija Ozola - coordonator, JUDG Detska Radost, Skopje, Macedonia, Ljiljana Krstevska - director, Biljana Loteska - coordonator, Secondo Istituto Comprensivom, Cassino, Italy, prof. Marisa Coia și Valentina Coletti, iar de la gazde (Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1 Oradea): Carmen Ilisie - director, Elena Erdeli - director adjunct, Teodora Pantazi - coordonator, împreună cu toată echipa de proiect.
Programul celor două zile a fost foarte bogat și dens, cuprinzând: prezentări ale instituțiilor și experienței anterioare în domeniul proiectului, metode de lucru în cadrul unor workshopuri creative, participare la activități de dramă și dramă-terapie (teatru, teatru de umbre, teatru experiențial), o vizită la o grădiniță (dat fiind faptul că C.S.E.I. Nr. 1 Oradea este singura școală, celelalte fiind grădinițe) și bineînțeles, discuții și concluzii.
Vineri, deschiderea oficială și lansarea parteneriatului
La festivitatea de lansare a parteneriatului, alături de partenerii internaţionali (6 profesori, coordonatori de proiect  și directori din cele 3 instituții partenere din Letonia, Italia și Macedonia), au participat reprezentanți ai comunității locale (din partea Inspectoratului Școlar Județean Bihor, C.C.D-ului. Bihor, Consiliului Județean,  Universității Oradea, Bibliotecii Județene ,,Gheorghe Șincai", Teatrului de Stat ,,Regina Maria", Uniunii Femeilor Bihor, Asociației SOS Autismul, Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor, a unor școli speciale și grădinițe din Oradea și județ: CSEI ,,Cristal", CSEI ,,Orizont", Liceul Tehnologic ,,Ioan Bococi", Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga", Grădinița Nr. 34 și Grădinița Nr. 52.  
Cuvânul de salut a fost adresat de directorul instituției, doamna prof. Carmen Ilisie, după care mica scenă a școlii a devenit marea scenă a proiectului, unde a avut  loc prezentarea unor momente de dramă: teatru de umbre ,,Iarna pe uliţă" (prof. Ramona Bondar, Rodica Haș, Camelia Poszet) şi o piesă de teatru educativ ,,Cocoşelul neascultător" (prof. Anca Tirla, Paula Bodea, Monica Dănuța); doamna Aija Ozola, coordonatorul internațional al parteneriatului (de la grădinița particulară ,,Small as an ocean" din Riga, Letonia) şi Teodora Pantazi, profesor psihopedagog la C.S.E.I. Nr. 1 Oradea, coordonator de proiect și moderatorul întâlnirii, au prezentat, în sinteză, parteneriatul și scopul acestuia și faptul că onor Comisia Europeană a agreat idee şi a decis finanţarea parteneriatului în cadrul Programului Erasmus+, KA1 în perioada 2015-2017, prin intermediul ANPCDEFP.
Doamna Aija Ozola, din Letonia, i-a invitat pe toți să se joace
Coordonatorul internațional al parteneriatului nu s-a sfiit să-i invite pe toți participații la un joc, dacă tot este vorba despre valorizarea jocului scenic. În cuvântul lor, distinșii invitați au apreciat ideea proiectului, deschiderea și colaborarea internațională, beneficiile proiectelor europene pentru profesori și elevi, dar și pentru școală și întreaga comunitate; implicarea, seriozitatea și profesionalismul școlii gazde, model în comunitatea profesională, deținătoare a numeroase titluri de ,,Școală europeană"; în acest sens au luat cuvântul: d-na inspector școlar Daniela (Duma) Sopota (care a vorbit și în numele celorlalți doi inspectori școlari prezenți, Elena Chivari Moțoc și Florin Negruțiu), d-na prof. Carmen Bodiu, directorul C.C.D. Bihor, d-na Elena Sferlea, consilier al C.J. Bihor, d-na Miorița Săteanu, președinte onorific al U.F. Bihor și d-na prof. Rodica Lezeu, director la C.S.E.I. ,,Cristal".
Comentariile şi feedback din partea partenerilor internaţionali şi invitaţilor speciali au fost ultimele puncte de pe agenda reuniunii.
Să mai spunem că invitații și partenerii au mai avut ocazia să vizioneze impresionanta expoziție de materiale realizate de parteneri în domeniul dramei, dar nu numai, pentru că ,,Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea are a lungă și frumoasă experiență în domeniul proiectelor europene, de unde și cele patru titluri de Școală europeană câștigate", după cum avea să sublinieze directorul instituției, doamna profesor Carmen Ilisie.
Sursa http://www.ovidan.ro/?p=articles.details.12908