
Precum există un spectru al culorilor, iubirea are şi ea un spectru al ei, de culori, căreia pentru a-i putea înţelege şi recunoaşte binefacerile trebuie privită şi în neîmplinirea ei.
Lucrarea de faţă aceasta face. Am putea-o numi chiar „Neîmplinirea iubirii”, căci fiecare operă aleasă şi cercetată la „microscopul” geloziei, idealului, seducerii îşi dezvăluie culorile reci şi dureroase a neîmplinirii, a iubirii „descompusă” de gelozie, de iluzie, de orgoliu sau seducere.
Introducerea lucrării demonstrează necesitatea iubirii, mai mult chiar, rolul ei existenţialist. Orice om încearcă a-şi salva nemurirea – iubind. Felul în care omul percepe iubirea, cum se comportă ajuns în posesia iubirii, care odată descoperită necesită un efort mult mai mare pentru a fi păstrată şi a-i pătrunde în continuare tainele, este hotărâtor pentru orice destin.
Iubirea... „este faptul fundamental al existenţei, voinţa de a trăi sau, mai bine de a nu muri.[...] În strigătul de iubire, bărbatul cere ajutor femeii împotriva morţii. De aceea, „amorul” e tare ca moartea. [...] Voinţa de a nu muri, exprimată în fiecare zâmbet, în fiecare inflexiune a vocii, în fiecare gest al celor doi, ştiinţa a identificat-o cu elementul etern - plasma originală - viaţa în sine [...]
Amorul este absenţă a răului suprem - adică a morţii, este deci senzaţia supremă: aceea a existenţei”, spunea G. Ibrăileanu, în romanul Adela. (romanul-jurnal, care i-a adus Premiul Naţional pentru Proză).
Şi pentru că iubirea înseamnă existenţă, nimeni, niciodată nu a scăpat şi nu va putea scăpa de această stare, greu de exprimat în cuvinte...
Într-un aforism semnificativ găsim anticipată ezitarea lui Garabet Ibrăileanu de a destina tiparului romanul Adela: „în scrisul tău destinat publicului pune ideile tale, dar niciodată sentimentele tale”. Emil Codrescu - eroul romanului - la fel ca şi autorul este victima fatalităţii, a lipsei de dragoste maternă - care-şi va pune amprenta în atitudinile, reflecţiile lui în faţa iubirii, a vieţii şi de ce nu şi a morţii. Pentru că Adela este o carte despre poezia acestor mari neînţelesuri: viaţa, iubirea şi moartea. Manuela Fazecaş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu