
,,Jocul copiilor nu este o simplă activitate fizică .
Este plin de semnificație și sens. ‘’
F. Froebel
Frederic Froebel a formulat cea mai completă definiție a
jocului ,,în joc copilul își exprimă liber interiorul său, după legile naturale
și necesitatea interiorului însuși. Jocul e cel mai curat product intelectual
al omului de această treaptă, și e totodată modelul și copia întregii vieți
omenești, a tainicei vieți interioare din om.’’
Jocul a fost recunoscut de mult timp ca ocupând un loc
semnificativ în viața copiilor. Încă de la începutul secolului al XVIII-lea,
Rousseau scria despre importanța observării jocului pentru a învăța despre
copii și a-i înțelege. Importanța universală a jocului pentru integritatea și dezvoltarea
naturală a copiilor a fost subliniată prin proclamarea jocului de către
Organizația Națiunilor Unite ca reprezentând un drept universal și inalienabil
al copilăriei.
Astfel, putem spune că jocul e un exercițiu pregătitor
(K. Gross), prin joc copilul trece de la pasivitate la activitate (S. Freud),
devine stăpânul propriei sale experiențe (E. Erikson).
Jocul este unica activitate centrală a copilăriei. Copiii
nu au nevoie să fie învățați cum să se joace și nici nu trebuie determinați să
se joace. Joaca este spontană, de obicei agreabilă, voluntară și fără un scop.
Cercetările au relevat existența unei legături
neîndoielnice între joc și prezența zâmbetului, a râsului și a altor expresii
de bucurie. Frumusețea oricărui joc constă în faptul că dincolo de respectarea
regulilor răzbate spontaneitatea cea mai profundă, reacțiile cele mai
personale. În spatele oricărui joc se ascunde o poveste, mai veche sau mai
nouă, povestea spusă de inițiatorul jocului.
Scopul principal al jocurilor, pe lângă rolul lor de
amuzament, este de a stimula dezvoltarea inteligenței copilului. La toți copiii
există o dorință de a învăța, de a explora, de a cunoaște, o imensă curiozitate
înnăscută, o poftă de a crește și de a progresa, un simț al efortului atunci
când este vorba să atingă un scop fixat.
Se spune destul de des că, înainte de o anumită vârstă,
,,totul era o joacă’’. În realitate, nimic nu este numai o joacă. În realitate, copilul mic se
dezvoltă și învață amuzându-se. Pentru el, nu există diferențe între a se juca
și a învăța. Cuvintele sunt constituite din simboluri, iar acestea reprezintă
abstracții. Lumea copilului este una a lucrurilor concrete și trebuie abordată
ca atare atunci când vrei să iei contact cu un copil. Copiii trăiesc în lumea
prezentului; totuși, multe dintre experiențele pe care le întâlnesc în lumea
adultă sunt orientate către viitor. Astfel, când copilul se joacă, se poate
spune că el este prezent în totalitate. Nu spunem despre un copil care citește
o poveste că ,,Se joacă’’. Jucăriile sunt folosite de către copii precum cuvintele, iar jocul este
limbajul lor. Prin procesul jocului, copilul experimentează senzația de a
deține controlul. În jocul lor, copiii exprimă în mod inconștient întâmplări,
experiențe, preocupări și probleme.
Frank (1982) sugera că jocul este calea prin care copiii
învață ceea ce nimeni nu-i poate învăța. Este modul în care ei explorează și se
orientează în lumea reală a spațiului și
a timpului, a lucrurilor, animalelor, structurilor și oamenilor. Angrenându-se
în procesul jocului, copiii învață să trăiască în lumea noastră de înțelesuri
și valori, în același timp, explorând, experimentând și învățând în propriile
moduri, individuale Joaca îi ajută pe
copii să dea frâu liber imaginației, să învețe capcanele propriei culturi și să
dezvolte abilități. Jucându-se, ei își exprimă individualitatea, propria
personalitate, și se folosesc de resurse interioare ce pot fi încorporate în
personalitatea lor. Jocul oferă, totodată, un mijloc prin intermediul căruia
pot fi rezolvate conflicte și pot fi comunicate emoții. ,,Joaca sa liberă
constituie exprimarea a ceea ce vrea el să facă. Când se joacă liber și fără
scop, el exprimă o perioadă de gândire și acțiune independentă. Eliberează
emoțiile și atitudinile ce stau să iasă la suprafață.’’
Totodată,
jocul are un rol fundamental în dezvoltarea copilului. Este dovada bunei sale
sănătăți fizice, psihice și intelectuale. Este cel mai bun mijloc pentru
învățare, căci prin joc, copilul învață ușor, fără să-și dea seama. Prin joc,
copilul învață, de asemenea, să se concentreze, să-și respecte partenerul de
joacă, să construiască, să-și dezvolte și să-și structureze imaginația.
Modul
în care copilul reflect și percepe lumea este diferit de al adultului.
Psihologul Jean Piaget este cel care, a pus în evidență evoluția treptată a
inteligenței copilului, în funcție de anumite intervale de vârstă. Patru
factori esențiali explică dezvoltarea sa. Primul este maturizarea: bebelușul se
naște dotat cu anumite capacități, numite reflexe, care nu trebuie să fie
antrenate și care vor dispărea la cei mai mulți. Al doilea factor este
experiența fizică: aceasta înseamnă că pentru a se dezvolta intelectual,
copilul trebuie să intre în contact fizic cu mediul său înconjurător, cu
obiectele, cu locurile, cu persoanele. Al treilea factor este transmiterea
culturală și social. Explorarea mediului înconjurător nu-l învață pe copil să
vorbească, să se joace, să se spele, micile obiceiuri din viața de zi cu zi,
specific fiecărei țări, respectiv fiecărei familii. Și, ultimul factor ar fi
autoreglarea. Copiii se nasc cu o forță interioară care-I conduce în direcția
unei adaptări intelectuale din ce în ce mai performante. Ei merg de la simplu
la complex, de la obiectul real la simbolul său, de la concret la abstract.
Surse: ,,Mică enciclopedie a jocurilor'', de Miloș Zapletal, București, Editura Sport-Turism, 1980;
,,Terapia prin joc. Arta relaționării'', de Gary L. Landreth, București, Editura For You, 2017;
,,Jocuri pentru copii de la o zi la șase ani:150 de jocuri antrenante'', de Anne Bacus, București, editura Teora, 2004